Sarvikuonot savannilla

Sarvikuonot

Sarvikuonot ovat yksi kauimmin maapallolla eläneistä edelleen olemassa olevista nisäkkäistä. Monet sarvikuonolajit elävät suuressa ahdingossa ja niitä uhkaa etenkin salametsästys. Osa lajeista on sinnikkään suojelutyön ansiosta onnistuttu pelastamaan akuutilta sukupuuton uhalta.

Tietoa lajista

Sarvikuonoja elää Afrikassa ja Aasiassa. Niiden elinalue on ollut ennen valtavan laaja, sillä varhaiset eurooppalaisetkin ikuistivat sarvikuonoja luolamaalauksiinsa.

Sarvikuonoista on elossa viisi lajia, ja osa lajeista on vielä jaettu alalajeihin. Viisi lajia ovat vaarantuneeksi luokiteltu intiansarvikuono (Rhinoceros unicornis), silmälläpidettävä isosarvikuono (Ceratotherium simum) ja äärimmäisen uhanalaiset jaavansarvikuono (Rhinoceros sondaicus), pensasasarvikuono (Diceros bicornis) ja sumatransarvikuono (Dicerorhinus sumatrensis). Sarvikuonolajeista esimerkiksi isosarvikuono on jaettu kahteen alalajiin, etelänleveähuulisarvikuonoon (Ceratotherium simum) ja zairenleveähuulisarvikuonoon (Ceratotherium simum cottoni).

Katso, miltä eri sarvikuonolajit näyttävät:

Sarvikuonolajien ahdinko vaihtelee niiden elinalueesta ja lajista riippuen. Joillain alueilla, kuten Etelä-Afrikassa, sarvikuonojen määrä on saatu kasvamaan, mutta toisilla alueilla tilanne on kriittinen. Esimerkiksi Indonesiassa elävät jaavan- ja sumatransarvikuono ovat erittäin lähellä sukupuuttoa.

Isosarvikuonon toista alalajia, zairenleveähuulisarvikuonoa, on jäljellä enää tiettävästi kaksi naarasta. Lajin viimeinen uros kuoli 2018. Kansainvälisen luonnonsuojeluliitto IUCN:n ylläpitämän Punaisen kirjan (uhanalaisten lajien tietokanta) mukaan zairenleveähuulisarvikuono on käytännössä kuollut sukupuuttoon, sillä lisääntymiskykyisiä uroksia ei enää ole. Lajia yritetään pitää hengissä Keniassa suojelualueella elävien naaraiden koeputkihedelmöityksellä, käyttäen aiemmin kuolleiden sarvikuonourosten talteen otettuja siittiöitä.

Sarvikuonot painavat lajista riippuen 500:sta kilosta lähes kolmeen tuhanteen kiloon. Sarvikuonojen tunnusomaisen sarven koko ja lukumäärä vaihtelee lajista riippuen. Ne ovat kasvinsyöjiä ja syövät etenkin erilaisia lehtiä.

Uhat

Sarvikuononaaras, jolta on väkivaltaisesti poistettu sarvi. Eläin toipuu suojelualueella

Salametsästäjän haavoittama sarvikuono kuvattiin Etelä-Afrikassa. Kuvan haavoittunut sarvikuono löydettiin sattumalta sen jälkeen, kun salametsästäjät olivat leikanneet väkivaltaisesti sen sarven pois moottorisahalla. Sarvikuono selvisi kuitenkin elossa, ja on parantunut haavoistaan eläinlääkärien valvonnassa suojelualueella yhdessä uuden laumansa kanssa.

Ihminen on aikuisten sarvikuonojen ainoa uhka, sillä niiden suuri koko ja paksu nahka suojaavat niitä muilta pedoilta. Sarvikuonojen suurimmat uhat ovat salametsästys ja elinalueiden katoaminen, joiden takia osa sarvikuonojen alalajeista on jo kuollut sukupuuttoon.

Salametsästys

Salametsästys uhkaa sarvikuonoja, sillä niiden sarville on suuri kysyntä vanhoissa itämaisissa uskomushoidoissa. Sarvikuonon sarven uskotaan virheellisesti parantavan sairauksia, vaikka se koostuu keratiinista, samasta rakennusaineesta kuin ihmisen kynnet.

Elinalueiden väheneminen

Maanviljely ja ihmisasutus ovat pienentäneet sarvikuonojen elintilaa erityisesti Kaakkois-Aasiassa ja Intiassa. Tärkeät suojelualueet jäävät yhä enemmän toisistaan eristyksiin metsänhakkuiden, maatalouden, ihmisasutuksen sekä teiden ja patojen rakentamisen takia. Elintilan pirstoutuminen aiheuttaa myös lisääntyneitä ihmisten ja villieläinten välisiä konflikteja, kun villieläimet ja ihmiset asuvat yhä lähempänä toisiaan. Lisäksi pienissä ja eristäytyneissä populaatioissa uhkana on sisäsiittoisuus.

Uusia mahdollisia uhkia sarvikuonoille aiheuttavat myös ilmastonmuutos sekä vieraslajit. Ilmaston lämmetessä sarvikuonoille välttämättömät vesistöt kuivuvat. Ilmastonmuutoksen edetessä esimerkiksi intiansarvikuonojen tarvitsemat ruohotasangot vähenevät. Nepalissa Chitwanin kansallispuistossa vieraslajina maahan tullut kasvilaji Mikania micrantha valtaa tilaa sarvikuonojen ravinnoksi käyttämiltä kasveilta.

Mitä WWF tekee?

Tavoitteenamme on kasvattaa uhanalaisten sarvikuonojen määrää ja suojella niiden elinalueita turvataksemme sarvikuonojen selviytymisen myös tulevaisuudessa. Tavoitteenamme on myös lopettaa sarvikuonojen salametsästys.

• Ehkäisemme sarvikuonojen salametsästystä

Teemme salametsästyksen vastaista työtä erityisesti itäisessä ja eteläisessä Afrikassa. Tuemme paikallisia vapaaehtoisia salametsästyksen vastaisia partioita myös Nepalissa, missä yhteistyötä tehdään myös ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroin ja WWF Suomen kummien tuella. Nepalissa on saatu aikaan merkittäviä tuloksia salametsästyksen vastaisessa työssä.

• Kartoitamme sarvikuonopopulaatioita Afrikassa ja Aasiassa

Asiantuntijat tekevät kartoituksia pääasiassa näköhavaintojen avulla, sillä jokaisen sarvikuonon ulkonäkö on yksilöllinen. Sarvikuonojen liikkeitä seurataan myös riistakameroiden, mikrosirujen ja lähettimien avulla. Villien jäljillä -ohjelmassa päästiin seuraamaan sarvikuonokartoittajien työtä Nepalissa.

• Suojelemme sarvikuonojen elinympäristöjä

Perustamme suojelualueita yhdistäviä metsäkäytäviä, jotka mahdollistavat eläinten liikkumisen alueelta toiselle. Teemme yhteistyötä myös sarvikuonojen lähellä asuvien yhteisöjen kanssa ja tuemme paikallisia hoitamaan hallinnoimiaan kylämetsiään kestävästi. Kehitämme yhdessä paikallisten kanssa keinoja torjua sarvikuonojen aiheuttamia vahinkoja ja luomme kestäviä elinkeinoja muun muassa ekoturismin avulla.

• Siirrämme sarvikuonoja turvallisemmille alueille

Olemme siirtäneet sarvikuonoja esimerkiksi Etelä-Afrikassa ja Indonesiassa niille turvallisemmille alueille.

• Kampanjoimme sarvikuonon sarven kysynnän vähentämiseksi Aasiassa

Levitämme tietoa muun muassa ympäristökasvatuksen ja yleisökampanjoiden avulla. Lisäksi vaikutamme uhanalaisilla eläimillä käytävää kansainvälistä kauppaa koskevaan CITES-sopimukseen.

Mitä sinä voit tehdä?

Suojele elämää WWF-kummina

Monimuotoinen luonto on kaiken elämän edellytys maapallollamme. Silti luontoa tuhotaan nyt nopeammin kuin koskaan ihmisen historian aikana. Meillä on ratkaisuja pysäyttää luonnon hätätila, mutta se on mahdollista vain tukijoidemme avulla. Nyt tarvitaan jokaista luonnonsuojelijaa!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Suojele elämää WWF-kummina

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje