Kööpenhaminan julistusta tukevien maiden on aika näyttää vakavat aikeet

Gland, Switzerland: Sunnuntaina Kööpenhaminan poliittista julistusta tukevien maiden on määrä kertoa päästötavoitteistaan ja yksityiskohtia päästönvähennyssuunnitelmistaan. WWF kannustaa julkilausuman takana seisovia valtioita nyt näyttämään että ovat vakavissaan.

“Tällä hetkellä Kööpenhaminan julistuksessa on yksi yhdessä sovittu tavoite – että ilmaston lämpeneminen pysyy kahden asteen alla,” toteaa WWF:n kansainvälisen ilmasto-ohjelman johtaja Kim Carstensen.

Carstensenin mukaan tavoite edellyttää suurimmalta osalta maita tuntuvia lisäyksiä sitoumuksiin.

“Kööpenhaminassa esitetyt päästötavoitteet olisivat johtaneet kolme tai neljä astetta lämpimämpään ilmastoon. Lisäksi erilaiset porsaanreiät voivat vesittää sopimukseen kirjattujen tavoitteiden toteutumista entisestään,” Carstensen jatkaa.

WWF:n mukaan teollisuusmaiden päästövähennystavoitteiden tulisi olla luokkaa 40 prosenttia vuoden 1990 tasosta vuoteen 2020 mennessä. Kööpenhaminan kokouksen aikaan ainoastaan Norja oli valmis kunnianhimoiseen 40 prosentin tavoitteeseen. Japani on luvannut vähentää päästöjä 25 prosenttia, kun Australia toisaalta tällä viikolla ilmoitti pitäytyvänsä viiden prosentin vähennystavoitteessaan.

Kehittyvät taloudet – Brasilia, Etelä Afrikka, Intia ja Kiina – ilmoittivat viime viikonloppuna tuovansa esiin omat vapaaehtoiset vähennyssuunnitelmansa sunnuntain aikarajaan mennessä.

“Tämä on todella hieno ele kehittyvien maiden suunnalta. Odotamme heidän ilmoittavan kunnianhimoiset toimenpiteet sekä pian myös suunnitelmat siitä, miten nämä viedään kansallisella tasolla eteenpäin”, Carstensen sanoo.

WWF julkaisi torstaina The Copenhagen Accord: A Stepping Stone -selvityksen, jossa analysoidaan Kööpenhaminan tuloksia.

Lisätietoja:

Kim Carstensen, Leader Global Climate Initiative, WWF International, k.carstensen@wwf.dk, +4540343635;

Martin Hiller, Head Climate Policy Communications, WWF Int., mhiller@wwfint.org, +4179347225