Pilvi ratkoo tukijoiden pulmat

Markkinointiassistentti Pilvi Pulma on silta tukijoiden ja WWF:n välillä.

WWF Suomen varainhankintatiimissä työskentelevän Pilvi Pulman työssä yksi asia on ylitse muiden: tarkkuus. Pilvin käsien kautta kulkevat monet tärkeät paperit ja tiedot. Hän muun muassa käy läpi internetin kautta kummeiksi liittyneiden suoraveloitusvaltakirjat ja tallentaa tiedot tukijarekisteriin, lähettää kummikirjeitä ja hoitaa koko toimiston postituksen.

Pilvi pyrkii siihen, että tukijoiden kanssakäyminen WWF:n kanssa olisi mutkatonta ja luottamuksellista.

– Haluan käsitellä valtakirjoja niin kuin ne olisivat rahaa, ei vain paperia, Pilvi kuvailee.

Pilvin työhön liittyy paljon yksityiskohtia ja muistettavaa, joten muistilaput ja sähköinen kalenteri ovat ahkerassa käytössä.

– Kirjoitan asiat ylös mahdollisimman moneen paikkaan ja pyydän myös työkavereita muistuttamaan niistä. Laitan kaiken ylös heti, enkä ajattele, että kyllä minä tämän sitten muistan, Pilvi kertoo.

Markkinointisuunnittelija Eeva Kurkon kanssa Pilvi vuorottelee WWF:n tukijapuhelimessa. Normaalina päivänä soittoja tulee 5–10, vilkkaimpina jopa parikymmentä. Jotkut puhelut jäävät lähtemättömästi mieleen.

– Kerran eräs mies halusi ilmoittaa, että hänen WWF-kummina ollut pari-kolmekymppinen poikansa oli kuollut. Kun isä kuuli, kuinka paljon ja mihin työhön poika oli lahjoittanut, hän halusikin itse valita saman kohteen ja jatkaa näin poikansa kummiutta.

Hyödyllistä työtä pandapuvussa

Lapsena Pilvi haaveili työpaikasta karkkitehtaalla, kun sellaisessa käynyt sisko kantoi kotiin ilmaista karkkia. Parikymppisenä heräsi ajatus työstä luonnonsuojelun parissa. WWF:ään Pilvi hakeutui, koska halusi tehdä järjestötyötä.

– Tunnen tekeväni hyödyllistä työtä, joka motivoi minua. Ja on täälläkin saatu ilmaista karkkia. Hyvin usein on makiaa tarjolla eli ei tämä ole täysi pettymys ollut, velmuilee Pilvi, joka tunnetaan toimistossa nyrjähtäneestä huumoristaan.

Kaiken muun lisäksi Pilvillä on aivan erityinen osaamisalue: hän on useamman kerran edustanut WWF:ää pandapuvussa erilaisissa tapahtumissa.

– Asussa tulee kuuma, mutta kivaa se on: ikinä ei saa niin paljon halauksia ja huomiota kuin pandana!

__________________________________

Pilvi Pulma, markkinointiassistentti

WWF:ssä vuodesta 2008

Ikä: 35 vuotta

Kotoisin: Kajaanista

Koulutus: Luonto- ja ympäristöalan perustutkinto

Harrastukset: Kielten opiskelu, elokuvat, hyötyliikunta

Tärkein työväline: Tukijarekisteri

Luonnossa olisin: Palmu. Sukumme nimi oli nimittäin alun perin Palmlöf. Isoisoisä ei ilmeisesti halunnut muuttaa sitä tylsästi vain palmuksi, vaan valitsi Pulman. Sitä paitsi tykkään lämpimästä!

Teksti ja kuva: Katja Nuorvala