Pandalle polkua piirtämässä

Alix Antell pukee suojelutyön kuviksi.

”Lisäsin vielä vähän kontrastia ja häivytin suomuja täältä reunoilta”, Alexandra Antell esittelee WWF:n kalakampanjan julistetta suojeluasiantuntija Matti Ovaskalle. Kampanja on alkamassa ja materiaali pitää saada valmiiksi.

Alexandra, lempinimeltään Alix, on nainen WWF Suomen visuaalisen ilmeen takana. Hänen kynästään
syntyvät ulkoasut niin esitteille, julisteille, suorakeräyskirjeille, nettisivuille kuin tähän Panda polku –lehteenkin. Työpäivä Helsingin toimistossa alkaa aamukahdeksalta.

”Usein päivääni liittyy suunnittelupalaveri tai useampi, jolloin mietimme viestintätiimin ja suojeluasiantuntijoiden kanssa tulevien kampanjoiden sisältöä. Yhdessä ideoidessa syntyy useimmiten kampanjan fiilis, jonka pohjalta alan ideoida kuvamaailmaa”, Alix kertoo.

Palavereiden jälkeen hän istahtaa työpöytänsä ääreen, painaa kynänsä piirtolevylle ja aloittaa seuraavan projektin toteuttamisen. Taustalla pulputtaa innokkaan akvaarioharrastajan oma pikkuinen suolavesiakvaario.

Abstraktit asiat kuviksi ja graafeiksi

Mikä on maailman kalakantojen tilanne? Onko kymmenen tuhatta kiloa hiilidioksidia paljon vai vähän? Kuinka suuri vaikutus kulutusvalinnollamme on ilmastonmuutokseen? Laajat ja abstraktit kysymykset selkeytyvät Alixin työpöydällä värikkäiksi kuviksi ja taulukoiksi.

”Pitää osata suodattaa oleellisimmat tiedot ja löytää juuri se oikea tapa esittää ne niin, että lopputulos on samalla selkeä ja kiinnostava. Piirakoita ja pylpyröitä olemme jo kaikki korviamme myöten täynnä”, Alix kertoo.

Avokonttorin käytävillä Alixin löytää tarvittaessa helposti. Ei tarvitse kuin seurata hersyvän naurun, viheltelyn ja jutustelun ääniä. Eläväisen naisen iskemättömästä huumorintajusta saavat piristystä niin kollegat kuin toimistossa vierailevat yhteistyökumppanit. Huumori, hyvä yhteishenki ja kiintymys luontoon antavat lisäpotkua silloinkin, kun päivät venyvät ja deadlinet lähestyvät.

”Parhaiten minua motivoi tieto siitä, että tulosta ei tehdä osakkeenomistajille ulkomailla, vaan meidän kaikkien tulevaisuuden puolesta”, Alix pohtii.
______________________________________

Alix Antell

graafinen suunnittelija

WWF:ssä vuodesta 2011

Ikä: 34

Kotoisin: Helsingistä

Koulutus: Graafinen suunnittelija

Harrastukset: Akvaariot, ratsastaminen, puutarhassa möyriminen ja elämästä nauttiminen hyvän ruoan ja juoman ryydittämänä.

Tärkein työväline: Wacomin piirtolauta – sitä ilman en tulisi päivääkään toimeen!

Luonnossa olisin: Aurinko – valoa ja lämpöä pitää olla elämässä ja tietenkin uteliaana haluaisin pystyä kurkistamaan joka paikkaan!

Teksti: Antti Haavisto