Kauneutta ja hyvää oloa ympäristön ehdoilla

Kosmetiikkahyllyillä on nykyisin tarjolla runsaasti myös ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja.

Mitä ympäristön ystävän kannattaa huomioida kosmetiikkaa ostaessaan?

On hyvä pyrkiä ostamaan tuotteita, joissa koko prosessin ympäristövaikutukset on otettu huomioon. Ympäristöä tulisi kosmetiikan tuotannossa ajatella raaka-aineiden valinnasta pakkausmateriaalien kierrätettävyyteen ja valmistusmenetelmistä tuotteen hävittämiseen asti.

Onko kaikki, missä lukee green, bio tai nature, ympäristöystävällistä?

Jos purkin kyljessä on vihreä lehti tai maininta vaikkapa mustikkauutteesta, se ei vielä määrittele sitä, mitä tuote kokonaisuudessaan sisältää ja miten se on tuotettu. Eko-sanaakin käytetään melko härskisti. Suomessa on onneksi tänä vuonna otettu käyttöön eurooppalaiset kosmetiikan mainonnan itsesäätelyohjeet, joiden lähtökohtana on, että markkinointi on rehellistä ja totuudenmukaista.

Mitä luonnonkosmetiikka on?

Luonnonkosmetiikka on yksi hyvä vaihtoehto ympäristönystävän meikkipussiin. Sen valmistuksessa suositaan kasviperäisiä ja luomuraaka-aineita, joiden alkuperä on pystyttävä jäljittämään. Uhanalaisia kasveja ei käytetä, ja geenimuunneltujen raaka-aineiden käyttö on kielletty. Mineraalipitoisten raaka-aineiden hankkiminen ei saa tuhota maisemaa tai saastuttaa ympäristöä. Valmiin tuotteen tulee olla mahdollisimman biohajoava, ja pakkausmateriaalien mahdollisimman ekologisia. Eläinten ja ympäristön hyvinvoinnista huolehditaan kaikissa tuotannon vaiheissa.

Miten voin löytää luotettavan vaihtoehdon monien luonnonkosmetiikkasertifikaattien joukosta?

Kaikilla sertifikaateilla on yhteiset pääperiaatteet, vaikka ne eroavat jonkin verran maasta toiseen. Sertifikaatit ovat riippumattomia, eikä niitä voi ostaa, vaan ne anotaan voittoa tuottamattomilta järjestöiltä, jotka myös valvovat sertifioituja yrityksiä. Tunnettuja ja luotettavia sertifikaatteja ovat muun muassa Saksan teollisuuden ja kaupan liiton BDIH, ranskalainen Cosmebio sekä Ecocert, joka on kansainvälisesti suurin riippumaton sertifiointielin.

Mistä ympäristöystävällistä kosmetiikkaa voi ostaa?

Sitä myyvät muun muassa monet luontaistuote- tai luomukaupat, mutta nykyään ei välttämättä tarvitse mennä ostoksille erikoisliikkeisiin. Suurilla kauppaketjuillakin on jo esimerkiksi omat luonnonkosmetiikkaosastonsa tai -hyllynsä. Tuotteita on saatavissa myös monista suomalaisista nettikaupoista. Ympäristöystävällisen kosmetiikan saatavuus on hyvä, ja sitä löytyy päästä varpaisiin.

Kysymyksiin vastasi Kysymyksiin vastasi Pro luonnonkosmetiikka ry:n puheenjohtaja Ann-Mari Patshijew.

Teksti: Katja Nuorvala