Tarkkana puun poltossa

Pimeänä ja kylmänä vuodenaikana on ihanaa nauttia puusaunan tai uunin lämmöstä. Koska puu on uusiutuva luonnonvara, sen poltto sinänsä ei lämmitä ilmastoa. Kun polttaa puuta kotioloissa, savupiipusta tupruaa kuitenkin paljon terveydelle haitallisia hiukkasia ja hiilivetyjä. Lisäksi hiukkasten sisältämä noki on merkittävä ilmakehää lämmittävä aerosoli.

Onko mahdollista polttaa puuta kotioloissa ympäristöystävällisesti?

Jos palaminen on täydellistä, tuloksena syntyy vain hiilidioksidia ja vesihöyryä. Tähän ei vielä päästä, erityisesti puun sytyttämisvaiheessa syntyy päästöjä, vaikka mitä tekisi.

Onko myynnissä savukaasun suodattimilla varustettuja pientulisijoja?

Pientulisijoihin ei vielä ole myynnissä toimivia suodattimia. Suodattimen valmistus tulisijoihin on teknisesti haastavaa, ja se on myös kallista.

Mikä on tärkein asia, joka pitää ottaa huomioon, kun haluaa polttaa puuta mahdollisimman vähin päästöin?

Tulisijan valinta on avainasia. Vanhoissa, perinteisissä tulisijoissa palamisilma johdetaan tulipesään alakautta, arinan alta. Moderneissa tulisijoissa suuri osa ilmasta tulee ylempää, seinistä tai luukusta. Savukaasut palavat tällä menetelmällä puhtaammin. Ostettaessa tulee kysyä tulisijaa, jossa on toteutettu ilmanjako. Tällaisia tulisijoja on useilla eri valmistajilla.

Onko väliä, millaista puuta polttaa?

On. Puulajilla ei ole kovin suurta merkitystä, vaikka koivuklapeja voikin suositella. Tärkeintä on, että puu on kuivaa ja puhdasta. Kuivan puun tunnistaa äänestä: kaksi kuivaa pilkettä helähtää terävästi niitä vastakkain lyötäessä. Maalattua, liimattua, naulaista tai kyllästettyä puuta ei saa polttaa. Klapien tulee olla sopivan kokoisia, ei liian pieniä eikä liian suuria. Sopiva koko määritellään tulisijan valmistajan antamassa käyttöohjeessa, jota tulee aina noudattaa.

Onko puun ja pellettien palamisessa eroja päästöjen kannalta?

Yleisesti ottaen pelletit palavat puhtaammin kuin klapit.

Mikä on paras tapa sytyttää puut?

Puhtaat kuivat puut asetetaan ilmavasti vaakasuoraan ja niiden päälle kasataan sytykkeiksi esimerkiksi pieniä puutikkuja, tuohta tai sanomalehtipaperia. Päältä sytyttäminen on paras tapa lähes kaikissa tulisijoissa, koska alapuolelta sytytettäessä osa palokaasuista karkaa ilmaan palamatta. Tässäkin on kuitenkin parasta noudattaa valmistajan ohjeita.

Entä jatko?

Toinen pesällinen ladotaan vasta hiipuvan hiilloksen päälle. Jos liekkejä on näkyvissä, syttyminen on liian rajua ja palaminen epätäydellistä. Uunin luukut on syytä pitää kiinni, jotta savukaasuja ei tule sisään.

Viisi ensimmäistä vastausta perustuu VTT:n ja Itä-Suomen yliopiston professori Jorma Jokiniemen haastatteluun ja loput vastaukset YTV:n, Hengitysliitto Heli ry:n , ympäristöministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön Savumerkit-oppaaseen.

Teksti: Anne Brax