Talousosaston tiimipelaaja

Talousassistentti Lauri Kattainen pelaa yhteiseen maaliin sekä työssä että vapaa-ajalla.

Lauri Kattaisen, 26, tehtävät WWF:ssä eivät vie häntä suomalaisen metsän siimekseen tai Himalajan huipuille. Silti Lauri kokee tekevänsä luonnonsuojelutyötä.

– On tärkeää, että järjestön talousasiat ovat kunnossa, sillä meillä on vastuu tukijoiden lahjoittamista varoista. Pidämme kirjaa joka sentistä, joka liikkuu suuntaan tai toiseen. Jos tukija haluaa antaa kuusi euroa Itämerelle, me pidämme huolta siitä, että raha menee sinne. Ja meidän vastuullamme on sekin, että jengi saa palkan ajallaan, Lauri kuvailee viisihenkisen talousosaston työtä.

Laurin tehtäviin kuuluu kirjanpitoa, maksuliikenneseurantaa, ostoreskontran hoitoa ja matkalaskujen tarkistamista. Maallikon otsalle lista nostattaa hien, mutta Lauri kokee olevansa elementissään.

– Muistan kaiken numeroihin liittyvän hyvin. Osaan esimerkiksi kirjanpidon tilit ulkoa, samoin kustannuspaikkojen numerot, vaikka niitä on monta kymmentä, Lauri hymyilee.

Laurin vahvuuksiin kuuluu myös rauhallisuus. Numeroniekka ei hermostu, vaikka kollega palauttaisi saman matkalaskun väärin täytettynä kolme kertaa peräkkäin. Lauri itse antaa tunnustusta työkavereilleen.

– WWF on täynnä rautaisia ammattilaisia. Parasta työssä ovatkin työkaverit ja huikea yhteishenki.

Kasvatusoppeja työstä

Lauri on ollut tuttu näky WWF:n ja Suomen luonnonsuojeluliiton (SLL) yhteisessä sählyporukassa. Salibandy on muutenkin tärkeä osa Laurin elämää: hän on pelannut 9-vuotiaasta asti joukkueessa, tällä hetkellä Keimolan kaiun paidassa nelosdivarissa.

– Se on nopeatempoinen joukkuepeli, jossa saa hien pintaan, näkee kavereita ja voi purkaa omaa kilpailuhenkisyyttä, Lauri kuvailee, mutta vakuuttaa, että WWF:n ja SLL:n pelit pelataan pilke silmäkulmassa.

Viime aikoina Lauri on ehtinyt kentälle harvemmin, sillä vapaa-ajan tahdin määrää 1-vuotias Oliver-poika. Nuori isä kokee saavansa aineksia kasvatukseen työpaikaltaan.

– Voin opettaa lapselleni, mitä hän voi tehdä ympäristön hyväksi ja näyttää omalla esimerkilläni, miten vaikkapa kierrätetään. Kyllä täältä hyvää oppia tulee.

______________________________

Lauri Kattainen, talousassistentti

WWF:ssä vuodesta 2010

Kotoisin: Helsingistä

Koulutus: Taloushallinnon yo-merkonomi

Harrastukset: Salibandy, mahdollisuuksien mukaan tennis ja laskettelu

Tärkein työväline: Tietokone ja taloushallinnon ohjelmisto

Luonnossa olisin: Leijona. Se on äärimmäisen kova taistelija ja laumaeläin, joka tekee kaikkensa lauman jäsenten hyvinvoinnin eteen.

Teksti ja kuva: Katja Nuorvala